V těchto dnech, kdy si připomínáme třicáté výročí 17. listopadu často srovnáváme dobu před ním a po něm. Maně mne to napadlo při nedělním koncertu podzimní řady festivalu Musica Holešov „In the spiritual mood“ v provedení tělesa Martinů Voices, ve zcela zaplněném velkém zámeckém sálu. My, už ti velmi staří pamětníci, jsme se v šedesátých (a i v sedmdesátých) letech minulého století setkali prakticky s jediným interpretem spirituálů, slavným černošským (a velmi levicovým) zpěvákem a hercem Paulem Robesonem – jeho spirituál, podaný nezaměnitelným basem „Old river“ hrálo rádio v originále i v českých verzích v té době prakticky pořád. Byl prezentován tehdejší ideologií jako projev odporu amerických černochů proti bílému rasismu a segregaci (což byla částečně i pravda), ale zamlčovali nám, že spirituály (a z nich vzniklé gospely) jsou především duchovní hudbou, provozovanou při bohoslužbách a jejich texty pocházejí v drtivé většině z Bible.
Teprve ve druhé polovině sedmdesátých let se začal více ozývat Spirituál kvintet (dříve kvartet), který se ale rovněž z ideologických důvodů musel prezentovat (a upravovat tak větší část svých písniček) jako folková skupina. Až po roce 1989 vstoupily na naši hudební scénu spirituály a gospely s plnou parádou, o obecné povědomí o tomto druhu hudby se zasloužily především americké filmy, vzpomeňme jen dvě komedie Sestra v akci se skvělou Whoopi Goldbergovou, na gospelové (a soulové) hudbě postavené.
V současnosti už tvoří spirituál a gospel nedílnou a přirozenou součást naší hudební scény. Přitom jejich záběr je mimořádný – závisí na interpretaci, kdy je lze pojímat od skoro čistého „popíku“ až po klasickou, „vážnou“ hudbu.
Martinů Voices, špičkový profesionální komorní pěvecký sbor, samozřejmě interpretuje spirituály v té klasické podobě a to – opět samozřejmě – opravdu špičkově. Martinů Voices se soustřeďuje na interpretaci komorní sborové tvorby 19. – 21.století, ale i na hudbu starší. Jednou ze zpěvaček tohoto komorního sboru, který patří mezi nejlepší v ČR, je také bývalá členka Holešovského dětského sboru Moravské děti Pavla Mlčáková. Třináctičlenný smíšený sbor pod vedením (a s klavírním doprovodem) Lukáše Vasilka provedl patnáct černošských spirituálů mimořádně přesně, s přímo černošským nasazením, rytmem i melodikou. Zejména sborová provedení spirituálů a cappella byla přímo strhující. Dušička při nich stoupala vysoko – nad strop velkého zámeckého sálu, dokonce nad zámek, vysoko, vysoko. A o to těm bezejmenných autorům spirituálů šlo, takže to byl krásný, skoro dokonalý večer.
Karel Bartošek
Foto Hana Helsnerová
Hodnocení článku:
11.11.2019