Výstava plakátů Pavla Botky v Holešově

Ve čtvrtek 2. června bude v prostorách holešovského zámku zahájena výstava plakátů grafického designéra Pavla Botky, který je autorem nového vizuálu festivalu Holešovská Regata. Výstava nabídne návštěvníkům ukázku plakátů tohoto plzeňského výtvarníka, jehož osobitý styl vyniká zejména skvělými ilustracemi a vtipem.

Pavel Botka je výtvarník, ilustrátor, textař a specialista na značky. Absolvoval FEL ZČU Plzeň (1994) a Blocherer Schule für Grafik und Design München (1999). Několik let působil v českých i zahraničních agenturách a od roku 2003 provozuje vlastní grafické studio

S Holešovem ho pojí aktuální plakát festivalu Holešovská Regata, jehož je autorem. Ke spolupráci ho oslovili pořadatelé festivalu, kterým se jeho práce velmi líbila. Po úspěšné domluvě tak mohl vzniknout zcela nový grafický vizuál tohoto oblíbeného hudebního festivalu, který ve dnech 17. a 18. června v zahradách zámku Holešov oslaví již desáté narozeniny.

Při této příležitosti se pořadatelé festivalu spolu s Městským kulturním střediskem Holešov rozhodli uspořádat výstavu plakátů Pavla Botky, která blíže představí jeho práci posledních několika let. Výstava bude zahájena za přítomnosti autora ve čtvrtek 2. června 2022 v 16:30 hod. v prostorách holešovského zámku a potrvá až do konce června.

Sám autor shrnuje výstavu i tvorbu plakátů svým osobitým projevem:

„Nuže, výstava plakátů. Výběr za posledních pár let. Ty plakáty mají jeden společný jmenovatel – Botkovi do nich nikdo nemluvil (tudíž pokud seznáte, že jsou blbé, je to jen a jen jeho vina). Omezení ze strany zadavatele žádné nebo velmi malé. To je vždycky prima – ne, že by si i v méně příznivých případech Botka nechával foukat do polívky, ale je vždycky fajn, když zákazník řekne „udělejte to, jak chcete“ nebo „my vám věříme“. Mít při tvorbě volnou ruku ale automaticky neznamená, že všechny plakáty byly realizovány – většina z vystavených ano, ale občas se stane (stává se to, stávalo a stávat bude), že zákazník, poté co mu Botka ukáže svoje řešení, se vyděsí. Zalituje své původní velkorysosti a velkodušnosti. Lekne se a vycouvá. Je to proto, že předkládané řešení se výrazně liší od jeho původní, sice většinou mlhavé a nejasné, nicméně JEHO představy o tom, co má na plakátu být. Každé takové „NE“ je nepříjemné, i po těch letech v branži – ale je cenné. Nutí k hlubšímu zamyšlení: Skutečně ta věc říká to, co říkat má? Nebo neříká něco, co říkat nemá? Neodvádí pozornost diváka tam, kam nechceme?… Problém často bývá v tom, že si zadavatel neuvědomí, že role plakátu je hrozně jednoduchá – upoutat pozornost, vyvolat reakci. Zastavit diváka v průletu. Plakát není žádný jungiánský ponor do hlubších významů, má to být rána mezi oči. Pro tento účel jsou všechny prostředky, výtvarné či významové, dobré. Slavný Tomi Ungerer říkával „No matter how far are you thinking, it isn’t still far enough“ – je jedno, jak daleko vás vaše myšlenky dovedou, jak daleko věc domyslíte, je to pořád málo daleko… To je dobré motto. Botka soudí, že jen když přemýšlíte „dost daleko“, máte šanci udělat věc, která zaujme. Samozřejmě s rizikem, že vás s tím zákazník občas vyhodí, protože mu prostě daleko utečete. Lze pracovat i jiným stylem, slovy klasika „nepouštět se do žádných větších akcí“, riziko odmítnutí se tím zmenší (nulové není nikdy), ale vznikají tak zapomenutelné věci… To Botku nebaví. Snaží se vždycky upoutat pozornost, vymyslet fór, nenudit… občas se to podaří.“

Alena Zámečníková, Agentura Velryba

posters2022-840x1188-w.jpg

 

Hodnocení článku: rating starrating starrating starrating starrating star