Holešov - Spoluzakladatel a předseda spolku Musica Holešov, pořádajícího festival virtuozní hudby se stejným názvem, doktor Novák, pozval autora tohoto článku na první letošní koncert festivalu. Prý, ať si přijdu konečně poslechnout pořádnou hudbu. Domnívám se sice, že dobré hudby si užívám v našem městě dost a že místní hudební tělesa mají vysokou úroveň, ale proč si neposlechnout světové hudební špičky? Koncert Ruská noc mladé americké houslistky Esther Yoo s korejskými kořeny, doprovázené velkým komorním orchestrem Czech Virtuosi pod vedením německého dirigenta Caspara Richtera (je to symbolické, když v Holešově diriguje jmenovec – a ostatně kdo ví, třeba i příbuzný - slavného Holešováka) představil díla největších ruských skladatelů – Glinky, Čajkovského a Šostakoviče.
Tento koncert zahájil letošní již VIII. ročník festivalu Musica Holešov. Po úvodním slovu dramaturga festivalu, klavírního virtuosa Karla Košárka, kovaného Holešováka, zazněla jako první skladba předehra k opeře Ruslan a Ludmila starého dobrého M.I. Glinky. Skoro padesátičlenný orchestr svým přesným, bezchybným a sebevědomým zvukem naplnil velký sál zámku jásavými tóny do posledního milimetru. Glinkova skladba doslova burácela, aniž by ohlušovala. Druhou skladbou a vrcholem večera pak byl Koncert pro housle a orchestr č. 1 a moll (op. 77) D. Šostakoviče. Upřímně řečeno, pro nás laiky je Šostakovič místy skoro neposlouchatelný. Navíc tento koncert je hodně dlouhý, musím se přiznat, že osm vět, uvedených v programu, mne poněkud vyděsilo. Naštěstí na mladinkou, velmi hezkou až krásnou houslistku s bohatou mimikou a hereckými schopnostmi byl moc pěkný pohled a tak jsem se (a jistě nejen já) utěšoval tím, že bude aspoň pěkné pokoukání. Ale její hudba, to nebyla prostá interpretace, to bylo opravdové mystérium, které vtahovalo nejen odborníky, ale i laiky do úžasného světa tónů, ve kterém její bezchybné, vášnivé provedení velmi těžkého, složitého, náročně harmonicky i rytmicky strukturovaného a mimořádně dlouhého partu bylo jen částí hlubokého zážitku, ve kterém se objevovalo cosi nepojmenovatelného – ano, mystérium vyzařované touto drobnou, porcelánovou dívenkou, která předváděla něco, co vysoce přesahovalo pouhý koncert. S mnoha posluchači jsme se mnohem později, po částečném vyprchání kouzla, shodli na tom, že po skončení koncertu jsme pocítili prudkou bolest, že to úžasné skončilo a nepokračuje dál.
Po přestávce potom zazněly dva opusy P.I. Čajkovského – opět bravurně předvedená předehra Romeo a Julie a poté houslový zázrak Esther Yoo – Ruský tanec z baletu Labutí jezero. A vše se opakovalo – sice mnohem kratší, ale stejně tak hluboký zážitek, který se jen nestačil tak rozvinout jako v první části večera, ale zase nepotlačil rozumové vnímání okouzlených posluchačů, takže o to víc ocenili absolutní technickou virtuozitu mladé houslistky.
Opravdu, je dobré občas si poslechnout světovou špičku, hudební elitu, kterou nám nabízí Musica Holešov. Díky za to, že v našem malém městě máme takovou příležitost. Ale stejně tak krásný zážitek poskytují i naši místní umělci – nejsou sice tak geniální, ale jsou naši a rozdávají pohodu. Řekněte, které město má takové štěstí na tak kompletní nabídku krásné hudby?
Karel Bartošek
Foto: Aleš Vitalík
Hodnocení článku:
25.1.2017 08:25