Třetí adventní neděle v Holešově byla ve znamení hudby. Dopoledne koledovaly pod městským vánočním stromem děti z TYMY, odpoledne proběhl na náměstí adventní koncert žáků holešovské Základní umělecké školy a v podvečer se očekávala jedna z největších hudebních událostí letošního roku – závěrečný koncert letošního cyklu Musica Holešov světově proslulé mezzosopranistky Dagmar Peckové, nazvaný Zrození, který je společným projektem s vánočním programem souboru Musica Bohemica. V našich končinách není Musica Bohemica zas až tak slavná, ale v evropském kontextu se jedná o jeden z absolutně nejlepších hudebních souborů, zabývajících se vysoce stylizovanou historickou a folklorní hudbou, kterou upravuje zejména umělecký vedoucí souboru Jaroslav Krček.
Zcela zaplněný velký sál holešovského zámku (a zaplněný opravdu doslova – díky řadám přístavků, využívajících každé volné místečko sál opravdu praskal ve švech) s napětím očekával vrchol letošního hudebního adventu. Dagmar Pecková relativně nedávno již v Holešově koncertovala a proto zde má své věrné publikum. Ale po prvních minutách programu bylo jasné, že scénu (pozor – absolutně neozvučenou!!!) zcela ovládl Jaroslav Krček. Tento příští rok osmdesátiletý muzikant, hudební skladatel, dirigent a organizátor je neskutečně silná, obrovsky charismatická osobnost, vysoce vyčnívající z českého hudebního panteonu. Nesmírně vlídný, laskavý člověk, obrovsky vzdělaný, vtipný a naprosto muzikální během několika okamžiků nadchnul ty stovky posluchačů, kteří se sjeli i z dalekého okolí. Na programu byly jednak barokní adventní skladby, dále vánoční písně z celé Evropy a nakonec české vánoční písně a koledy, zejména ty nejzpěvnější z Podkrkonoší. Jaroslav Krček koncert uváděl, glosoval, dirigoval, sám zpíval a hrál na bicí nástroje, žertoval, nechal zpívat refrény celý sál a vytvářel skvostnou atmosféry předvánoční pohody a zpěvnosti. Nutno uznat, že se Dagmar Pecková pokorně podvolila jeho obrovské autoritě a stala se jednou ze souboru Musicy Bohemicy. Samozřejmě poměrně jednoduché melodie starých vánočních písní, většinou lidových, neumožňovaly vyniknout její úžasné pěvecké technice, ale o to bylo opravdovější její vystupování zejména ve vážnějších, pomalejších polohách. Dagmar Peckové zdárně sekundoval kmenový zpěvák Musicy Bohemicy, tenor Karel Jakubů, který rovněž své party hrál, zvonil na zvonečky a skvěle bavil společně s Mistrem Krčkem publikum.
A holešovskému publiku se dostalo ve vrchovaté míře onoho neskutečného kouzla – na vánoční programu Musicy Bohemicy (a její sesterské taneční části Chorey Bohemicy) se v Praze skoro nedají sehnat lístky, jaký je o ně zájem – prostě Krčkova Musica přináší zcela autentický prožitek toho nejkrásnějšího předvánočního času, adventní atmosféry očekávání příchodu Ježíše Krista, znásobený absolutní muzikálností, velkým charizmatem a laskavostí.
Prostě pokud bylo na letošním adventu něco nádherného, to byl tento koncert. Kéž bychom se dočkali ještě jednou něčeho tak čarokrásného!
Karel Bartošek
Hodnocení článku:
17.12.2018