OSENSKÝ Robert

  • Narozen:29. 7. 1916 Všeruby u Plzně
  • Úmrtí:2. 2. 1955 ostrov Sylt
  • Obor:Neuveden

Pilot 312. (československé) perutě RAF. Narodil se jako Robert Ossendorf ve Všerubech u Plzně v tehdejším okrese Stříbro četnickému strážmistru Viktoru Ossendorfovi a jeho manželce Martě. Měli spolu celkem pět dětí. Po smrti první manželky se Viktor Ossendorf znovu oženil s Emílií, rozenou Kroftovou a měli spolu nejmladší dceru Elišku. Po válce v roce 1945 přijala celá rodina příjmení Osenský. V roce 1929 se rodina přestěhovala do Holešova, kde Viktor Ossendorf sloužil jako velitel četnické stanice a Robert zde dokončil školní docházku. Poté vystudoval dva roky nižší průmyslové školy chemické a do roku 1936 pak pracoval v Olomouci jako drogista. V té době take začal létat v Hanáckém aeroklubu v Olomouci, později zahájil motorový výcvik v rámci akce “1000 pilotů republice”. V září roku 1936 nastoupil do Vojenského leteckého učiliště v Prostějově, které ukončill v červnu 1938. Po okupaci zbytku Československa 15. března 1939 se rozhodl odejít do zahraničí do odboje. Nové hranice do Polska překročil Robert Osenský 15. června 1939 a po několika dnech se prezentoval na československém konzulátě v Krakově. Po krátkém čase byl přesunut do tábora v Malých Bronovicích a odtud na konci července odjel do polského přístavu Gdyně, odkud 29. července 1939 odplul lodí Chrobry do Francie.

V Paříži byl nucen podepsat závazek do Cizinecké legie, protože ale mezitím 1. září 1939 vypukla válka, prezentoval se Robert Osenský na začátku října u československé Letecké skupiny v Agde a odtud byl 17. října 1939 odvelen do pokračovací letecké školy v La Rochelle. Od 18. ledna  do 15. května 1940 se přeškoloval na francouzské bombardéry v Istres, škola  byla ale nucena se přesunout do Alžíru na leteckou základnu Tafaraoui u Oranu. Po pádu Francie byl Robert Osenský propuštěn ze služby u francouzského letectva, vlakem se přesunul do Casablanky, kde 29. června nastoupili na loď Gib-el-Dersa, a po přestupu v Gibraltaru na loď Neuralia, přistál 12. července 1940 v anglickém přístavu Liverpool.

Z přístavu Liverpool byl Robert Osenský přemístěn  na leteckou základnu RAF v Cosfordu, kde byl 26. července 1940 přijat do dobrovolnické zálohy RAF. Dne 26. října 1940 nastoupil nejdříve k výcvikovému křídlu v Babbacombe, kde absolvoval teoretickou výuku v leteckých pilotních odbornostech a dne 3. května 1941 zahájil elementární letecký výcvik u letecké výcvikové školy na základně RAF ve Watchfieldu. Od 19. července pokračoval ve výcviku na základně RAF v Hullavingtonu, kde létal nejprve na pokračovacích dvoumístných letounech Miles Master, později na jednomístných stíhacích Hurricane. Závěrečný bojový výcvik absolvoval od 21. října 1941 u operační výcvikové jednotky v Hawardenu na letounech Spitfire. Operační výcvik ukončil před Vánocemi 1941. Dne 6. ledna 1942 byl Robert Osenský převelen k 312. (československé) peruti RAF na základně Angle ve Wallesu. Dne 26. ledna 1942 nouzově přistál na mořské pláži v důsledku ztráty orientace a vyčerpání veškerého paliva. Při přistání se zranil. Na konci května 1943 dokončil Robert Ossendorf první operační turnus a od 2. června 1943 létal u britských výcvikových perutí s letouny určenými pro vlekání vlečných terčů při výcviku protiletadlového dělostřelectva. Od 1. února 1944 nastupuje opět k 312. peruti a zahájil svůj druhý operační turnus. Peruť se na jaře 1944 přezbrojila na stíhací bombardovací verzi letounu Spitfire a od jara 1944 se tak jejím hlavním cílem stávají letiště, nádraží a další důležité pozemní cíle v severní Francii. Dne 21. května 1944 se Robert Osenský účastnil operace Ramrod 905 při útocích na cíle v severní Francii. V blízkosti přístavu Le Havre byl jeho Spitfire zasažen palbou ze země a musel nouzově přistát do terénu u městečka Laurenan. Ve stejný den a ve stejném prostoru byl sestřelen i Karel Valášek, který rovněž pocházel z Holešova. Robertu Osenskému se podařilo ukrýt u jedné francouzské rodiny. Během ukrývání se zapojil do ozbrojené akce francouzského hnutí odporu, při které byl zraněn. Do Velké Británie se vrátil na rybářském člunu na začátku července a 17. července se hlásil opět u československého střediska v Cosfordu. Po doléčení zranění byl od konce září do začátku prosince 1944 přidělen k britským perutím jako styčný důstojník. Od 8. prosince 1944 do konce války v Evropě 8. května 1945 opět létal u 312. perutě.

Do vlasti se Robert Osenský vrátil v kabině Spitfiru 312. perutě 13. srpna 1945. Od podzimu pak sloužil u 4. leteckého pluku v Českých Budějovicích, kde se i oženil se slečnou  Markétou Reinischovou. Na podzim 1946 se jim narodil syn Petr. V roce 1947 odešel z armády a létal u ČSA jako pilot. Po únoru 1948 v září 1948 odešel přes hranice do okupovaného Německa. Další informace o jeho osudu nejsou oficiálně známé. Podle nepotvrzených, ale hodnověrných informací po krátkém pobytu v uprchlickém táboře v Gmundu odešel do Velké Británie, kde vstoupil do britských tajných služeb a létal z britských základen v severním Německu nad Sovětský svaz, kde vysazoval agenty z paluby letounů Dakota. Zahynul 2. února 1955 na ostrově Sylt v severním Německu. Pochován je na vojenském hřbitově Ohlsdorf v Hamburku.

V roce 1991 byl Robert Osenský občansky a služebně rehabilitován a posmrtně povýšen do hodnosti plukovníka. Za službu v čs. letectvu v zahraničí byl Robert Osenský vyznamenán 3x Československým válečným křížem 1939, dvakrát Československou medailí „Za chrabrost před nepřítelem“, Československou vojenskou pamětní medailí "Za službu v československé armádě v zahraničí" (se štítkem Francie a Velká Británie) a Československou vojenskou medailí "Za zásluhy" I. stupně. Informace o britských vyznamenáních, které určitě obdržel, se nedochovaly. Za účast ve francouzském hnutí odporu byl vyznamenán francouzským Croix de Guerre 1939-45.

Literatura:

Ing. Dúbravčík, Jan - Odhalení pamětní desky občanům Holešova. In: Holešovsko, regionální měsíčník města Holešova, roč. 23, č. 11 (listopad 2017), str. 12.