Znění
1. Identifikační číslo
-
2. Kód
-
3. Pojmenování životní situace
Zvláštní příjemce důchodu a opatrovnictví dospělých osob
4. Základní informace k životní situaci
Zvláštní příjemce důchodu se stanoví v případě, kdy oprávněný není schopen přebírat vzhledem ke svému zdravotnímu stavu důchodové nebo sociální dávky a je nutné zajistit využití těchto dávek ve prospěch oprávněného.
Výkonem opatrovnictví je pověřena obec v případě, že fyzická osoba pro duševní poruchu není schopna činit právní úkony a soud ji způsobilosti k právním úkonům omezí a nemůže-li být opatrovníkem ustanoven příbuzný této osoby, ani jiná osoba.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Učinit podání žádosti o ustanovení zvláštního příjemce může oprávněný nebo jeho zákonný zástupce v místě svého trvalého pobytu.
Podnět k zahájení řízení o omezení způsobilosti k právním úkonům může podat jak právnická tak fyzická osoba, podnět může podat i obec nebo zdravotnické zařízení. Podnět se podává u Okresního soudu v Kroměříži.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
K podané žádosti o ustanovení zvláštního příjemce je potřeba doložit občanský průkaz oprávněného i zvláštního příjemce, výměr důchodu nebo dávky oprávněného, potvrzení ošetřujícího lékaře o zdravotním stavu oprávněného.
Opatrovníka osoby omezené způsobilosti k právním úkonům stanoví soud na základě lékařského vysvědčení o duševním stavu osoby. V usnesení, kterým soud opatrovníka určí je uveden i rozsah práv a povinností opatrovníka. Soud dohlíží na správu majetku vykonávanou opatrovníkem. Soud omezení způsobilosti může změnit nebo zrušit, odpadnou-li důvody, které k němu vedly. Pravidelně prozkoumává soud duševní stav opatrovance.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Podáním žádosti.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Odbor sociálních věcí a zdravotnictví, Tovární 1407, Městský úřad Holešov
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Mgr. Pavlína Janalíková, dveře č. 202, telefon 573 521 756, mail: pavlina.janalikova@holesov.cz
Mgr. Marie Gomolová, dveře č. 203, telefon 573 521 893, mail: marie.gomolova@holesov.cz
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Platný občanský průkaz.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Tiskopis žádosti je k dispozici na Odboru sociálních věcí Městského úřadu Holešov a na webových stránkách Města Holešov - Žádost zvláštní příjemce důchodu
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Nejsou stanoveny žádné poplatky.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
- Při ustanovení zvláštního příjemce je žádost vyřízena bezodkladně, nejdéle do 30 dnů.
- Při pověření výkonem opatrovnictví je lhůta závislá na rozhodnutí soudu.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
-
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Umožnění sociálního šetření v místě bydliště.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
- Zákon č. 99/1963 Sb., Občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů.
- Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související předpisy
-
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Řádným opravným prostředkem je odvolání v termínu, který je uveden v poučení, které je součástí vydaného rozhodnutí nebo usnesení.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
-