Znění
1. Identifikační číslo
-
2. Kód
-
3. Pojmenování životní situace
Ohlášení živnosti volné
4. Základní informace k životní situaci
Živností je ve smyslu § 2 živnostenského zákona soustavná činnost provozovaná samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených živnostenským zákonem.
Živnost volná je živnost opravňující k výkonu činností, pro jejichž provozování živnostenský zákon nestanovuje zvláštní podmínky provozování živnosti (tedy odbornou způsobilost).
Seznam činností, které náleží do živnosti volné, jsou uvedeny v příloze č. 4 k živnostenskému zákonu.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Fyzická osoba, která hodlá provozovat živnost nebo osoba zmocněná
Za právnickou osobu jedná statutární orgán, jeho člen nebo osoba zmocněná. Před vznikem právnické osoby jednají zakladatelé, případně orgány nebo osoby oprávněné podat návrh na zápis do obchodního rejstříku.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Všeobecnými podmínkami provozování živnosti fyzickými osobami jsou:
plná svéprávnost, kterou lze nahradit přivolením soudu k souhlasu zákonného zástupce nezletilého k samostatnému provozování podnikatelské činnosti, a
bezúhonnost.
Provozování volné živnosti je podmíněno ohlášením.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Ohlášení se podává v písemné nebo elektronické formě na jednotném registračním formuláři (dále jen JRF"). Lze jej učinit u jakéhokoliv obecního živnostenského úřadu - centrálního registračního místa (dále jen "CRM") osobně, poštou, elektronicky (se zaručeným elektronickým podpisem), vlastní datovou schránkou nebo v zastoupení na základě plné moci.
Ohlášení lze podat rovněž prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT).
8. Na které instituci životní situaci řešit
Ohlášení lze podat u jakéhokoliv Obecního živnostenského úřadu
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Městský úřad Holešov
Odbor právní a Obecní živnostenský úřad
Masarykova 628
769 01 Holešov
tel.na registraci 573 521 653, 573 521 654
Úřední hodiny:
Pondělí a Středa 8:00 - 11:00 a 12:00 – 17:00 hod.
Úterý 07:30 - 11:00
Čtvrtek 07:30 - 11:00, 12:00 - 15:00
Pátek 07:30 - 11:00, 12:00 - 13:00
Podatelna:
tel. 573 521 111
podatelna@holesov.cz
http//www.holesov.cz
Datová schránka: x8qbfvu
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Fyzická osoba:
platný doklad totožnosti
Je-li fyzická osoba občanem jiného členského státu Evropské unie, předkládá výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný příslušným soudním nebo správním orgánem členského státu nebo členského státu posledního pobytu.
Pokud stát takový výpis nebo doklad nevydává, předkládá čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo orgánem členského státu, jehož je občanem, nebo státu posledního pobytu (ne starší 3 měsíců).
Je-li fyzická osoba občanem jiného než výše uvedených států, předkládá výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný státem, jehož je občanem.Pokud stát takový výpis nebo doklad nevydává, předkládá čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo orgánem státu, jehož je občanem, nebo orgánem státu posledního pobytu (ne starší než 3 měsíce).
Doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor, do nichž fyzická osoba umístila místo podnikání, liší-li se od bydliště ohlašovatele.
Doklad o zaplacení správního poplatku
Právnická osoba:
Doklad o tom, že právnická osoba byla zřízena nebo založena, pokud se nezapisuje do obchodního či obdobného rejstříku nebo pokud ještě zápis nebyl proveden, anebo doklad o tom, že právnická osoba je zapsána do obchodního či obdobného rejstříku, pokud již byl zápis proveden (výpis z obchodního či obdobného rejstříku nesmí být starší 3 měsíců).
Doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor, v nichž má právnická osoba na území České republiky sídlo, nebyl-li již tento doklad přiložen při zápisu do obchodního rejstříku nebo jiné evidence a není-li již ohlašovaná adresa do obchodního rejstříku nebo jiné evidence zapsána.
Doklad o zaplacení správního poplatku a doklady k odpovědnému zástupci, pokud je ustanovován (viz FO).
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Ohlášení živnosti vyplní pracovník živnostenského úřadu nebo se podává na jednotném registračním formuláři (dále jen "JRF"). Prostřednictvím živnostenského úřadu lze učinit podání finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně a úřadu práce.
Formulář lze získat na:
jakémkoliv obecním živnostenském úřadu,
kontaktním místě veřejné správy (Czech POINT),
internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu http://www.mpo.cz/dokument68557.html
adrese http://www.rzp.cz/elpod.html, odkud se posílá na Elektronickou podatelnu ŽR pomocí aplikace JRF
Formulář ke stažení včetně příloh a návodů k vyplnění a seznamu oborů živnosti volné:
jednotný registrační formulář - zde -
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatek činí:
1 000 Kč za přijetí ohlášení živnosti při vstupu do živnostenského podnikání,
500 Kč za přijetí dalšího ohlášení živnosti bez ohledu na to, zda se jedná o jednu či současně o více živností.
Poplatek se vybírá jen jednou, pokud bylo ohlášeno současně více živností a podána žádost o koncesi.
Poplatek je možno uhradit v hotovosti v místě sídla obecního živnostenského úřadu, poštovní poukázkou nebo bankovním převodem.
Je-li žádost podána prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy, je třeba za přijetí tohoto podání uhradit (kromě výše uvedených správních poplatků) ještě poplatek 50 Kč.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Splnil-li ohlašovatel všechny podmínky stanovené zákonem, provede živnostenský úřad zápis do živnostenského rejstříku do 5 dnů ode dne doručení ohlášení a vydá podnikateli výpis.
Nemá-li ohlášení zákonem stanovené náležitosti, živnostenský úřad vyzve ohlašovatele k odstranění závad a ve výzvě stanoví přiměřenou lhůtu k jejich odstranění. Po dobu lhůty uvedené ve výzvě neběží lhůta pro provedení zápisu a vydání výpisu.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Nejsou stanoveni