Znění
1. Identifikační číslo
85
2. Kód
-
3. Pojmenování životní situace
Hlášení trvalého pobytu
4. Základní informace k životní situaci
Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území, a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a je označen číslem popisným nebo evidenčním, popřípadě orientačním.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Občan České republiky starší 15 let, za občana mladšího 15let ohlásí změnu místa trvalého pobytu jeho zákonný zástupce, poručník, opatrovník, pěstoun nebo osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do osobní péče. Z občana, který má jmenovaného opatrovníka a není způsobilý k jednání ohlásí změnu místa trvalého pobytu opatrovník. Za občana staršího 18 let, kterému brání duševní porucha samostatně právně jednat, může změnu místa trvalého pobytu ohlásit člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem, nebo jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Ohlášením změny místa trvalého pobytu.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Změnu místa trvalého pobytu občan ohlásí ohlašovně v místě nového trvalého pobytu.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Městský úřad Holešov
Odbor občansko-správní
Masarykova 628
769 01 Holešov
Úterý a Čtvrtek 7:30 - 11:00
Pátek: na základě předchozí dohody
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen:
- vyplnit a podepsat „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“, který je k dispozici na každé ohlašovně (je nutné použít pouze originální tiskopis),
- prokázat totožnost občanským průkazem nebo, nemá-li platný občanský průkaz, jiným obdobným dokladem, který je veřejnou listinou (např. cestovní doklad, řidičský průkaz)
- doložit vlastnictví bytu nebo domu, nebo doložit oprávněnost užívání bytu, anebo předložit úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu. Takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím tiskopisu k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny. Za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, svéprávná, která je oprávněna užívat objekt nebo jeho vymezenou část, anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan hlásí k trvalému pobytu. Vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba nedokládá ohlašovně své vlastnické právo nebo jiné užívací právo, pokud si existenci tohoto práva může ohlašovna ověřit bezúplatně veřejným dálkovým přístupem v katastru nemovitostí.
Místem trvalého pobytu občana, jemuž byl údaj o místu trvalého pobytu zrušen, se stává po nabytí právní moci rozhodnutí adresa sídla ohlašovny, v jejímž územním obvodu byl občanovi trvalý pobyt zrušen.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Je nutné vyplnit originální tiskopis "Přihlašovací lístek k trvalému pobytu", který je k dispozici na každé ohlašovně.
Vzor tiskopisu naleznete na internetových stránkách Ministerstva vnitra.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
- Za ohlášení změny místa trvalého pobytu zaplatí občan České republiky správní poplatek ve výši 50 kč. Děti mladší 15 let jsou od správního poplatku osvobozeny.
- Při podání návrhu na zrušení údaje o místu trvalého pobytu je správní poplatek 100 kč za každou osobu uvedenou v návrhu
- Správní poplatek při ohlášení ukončení trvalého pobytu na území České republiky podané na ohlašovně v České republice 100 kč, na zastupitelském úřadu České republiky 300 kč
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Adresu nového trvalého pobytu sdělte:
- svému zaměstnavateli/ škole,
- lékařům,
- poště (SIPO, TV, rozhlas),
- plynárně,
- dodavateli elektrické energie,
- majiteli či správci starého i nového domova, resp. katastrálnímu úřadu,
- úřadu práce (jste-li nezaměstnaný),
- správě sociálního zabezpečení (zasílání důchodu),
- finančnímu a živnostenskému úřadu (jste-li podnikatel),
- dalším příslušným úřadům (vydání nového dokladu nebo provedení změny údajů - např. občanský průkaz, řidičský průkaz),
- zdravotní pojišťovně,
- bance,
- komerčním pojišťovnám, u nichž máte některou z pojistek.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci nelze řešit elektronicky.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 250/2008 Sb., kterým se mění některé zákony související s oblastí evidence obyvatel
18. Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
V případě, že vám ohlašovna po splnění zákonných podmínek vyhoví a hlášenou změnu místa trvalého pobytu zaeviduje, nevydává rozhodnutí ve správním řízení.
Správní rozhodnutí však vydá, pokud se zjistí při hlášení změny místa trvalého pobytu nedostatky v předkládaných dokladech nebo rozpory uváděných údajů s údaji v informačním systému a vy nedostatky po výzvě ve stanovené lhůtě neodstraníte, ohlašovna rozhodne o tom, že změna místa trvalého pobytu nebude zaevidována.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.